Anmeldelser 2020

Kirke- og kulturmedarbejder Bitten Andersen anmelder bøger, cd'er, film og andre kulturelle tilbud af interesse for os.

Vinterblomster – at forandres i sorg

Vinterblomster – at forandres i sorg

Lise Trap har skrevet en ny bog om sorg, Vinterblomster – at forandres i sorg. I bogen fortæller hun om de følelser, der kan opstå, når man rammes af sorgen over at miste et elsket menneske. Sorgen er altid uventet. Den kan man ikke forberede sig på. Og sorgen må man leve med. Den bliver en del af resten af ens liv. Også selv om man på et tidspunkt finder glæden igen. Derfor bliver man forandret af sorgen og må finde en måde at rumme denne følelse, som lever i en ved siden af andre følelser. Man kan godt blive glad igen og nyde livet. Men sorgen vil altid være der. Man glemmer jo ikke et elsket menneske, selv om personen er død.

Bogen er let at læse og er rigtig fin, både for den, der har mistet og for den, der snakker med en sørgende og har svært ved at sige det rigtige.

Udgivet af Eksistensen

Gud er både god

Gud er både god

Leif Andersen, der har skrevet flere bøger om sjælesorg, har skrevet en bog i serien "Bibelselskabets håndbibliotek" om Gud og det onde. Han tager fat på spørgsmålet om, hvorfor det onde findes, når Gud er både god og almægtig. I bogen henvises både til Jobs lidelser og til Jesus. Det er svært at forstå meningen med lidelsen hos både Job og Jesus. I bogen er der også henvisninger til og citater fra andre forfattere, der har skrevet om lidelser, både i Bibelen og i litteraturen. Lidelsen er uretfærdig og uforståelig og kan føre til, at man tvivler på Guds eksistens, eller i hvert fald kan man føle sig forladt af Gud og føle, at Gud er blevet tavs.

Bogen behandler også emner som, hvor kommer det onde fra, den frie vilje, Guds kærlighed oma. 

Leif Andersen giver ingen letkøbte forklaringer på lidelsen, men giver plads til protest og anklage mod Gud. Han skriver dog, at der også er håb og trøst at finde i tillid og tro på Gud. En tro på trods – på trods af, at det onde findes og på trods af, at vi mennesker aldrig kan forstå Gud. 

Udgivet af Bibelselskabets forlag

Bibelen 2020

Biblen 2020

Som alle sikkert har opdaget, kommer der nu en ny oversættelse af Bibelen på nutidsdansk. De kendte begreber i Bibelen som f.eks. synd, nåde og velsignelse beskrives med andre ord for at gøre teksten forståelig for alle. Teksterne er gjort nemmere at læse ved, at der er ”lagt vægt på flow og forståelighed”. Det har forenklet nogle tekster, hvilket kan ses som et tab- Oversætterne har valgt at fokusere på en letlæselig tekst, også for konfirmander og andre, for hvem de bibelske begreber er ukendte.

Så Bibelen 2020 er værd at stifte bekendtskab med. Erfarne bibellæsere får også meget ud af at læse de kendte tekster i den nye oversættelse. Den åbner for nye tanker og fortolkninger.
”Må Gud velsigne dig og passe på dig. Må Gud se dig og holde hånden under dig. Må Gud glæde sig over dig og give dig fred” (Den aronitiske velsignelse i ny oversættelse). 
Udgivet af Bibelselskabet

På pilgrimsrejse i kirkeåret 1 og 2

På pilgrimsrejse i kirkeåret 1 og 2

Sognepræst i Skt. Pauls kirke i Aarhus har udgivet to bøger: ”På pilgrimsrejse i kirkeåret” 1 og 2. I de to bind gennemgår han kirkeåret med de tekster, der knytter sig til hver søn- og helligdag.

I bind 1 indleder han med at forklare, hvad han vil med bøgerne og med en uddybning af, hvad kirkeåret er, og hvordan det er blevet til. Han ønsker at gøre kirkeåret levende og knytter dagens tekster sammen, så læseren får større forståelse for sammenhængen mellem dagens tekster. Der er også forklaringer til de forskellige højtider i kirkeåret. Hver forklaring har en farve i bogen, så de er lette at finde.

Bogen kan læses som en forberedelse til gudstjeneste, men kan også bruges som bibelstudie eller som en personlig pilgrimsrejse. Bøgerne er også gode som håndbøger, når man vil vide mere om tekster, højtider og kirkeåret.

Bagest i bind 2 er der en litteraturliste, en liste over temaer i kirkeårets søn- og helligdage, et emneregister med henvisninger og en oversigt over teksterne anført efter Bibelens kronologiske orden.

Så der er meget at hente, også til undervisning. 
Udgivet af Lohse

Tro i hverdagen

Tro i hverdagen

Forfatteren Anne-Cathrine Riebnitzsky har skrevet en bog i serien ”Kristendommen ifølge…”.

Det er en personlig beretning om hendes egen tro, og hvad den betyder for hende. Som hun skriver i afsnittet ”Om at turde tro”: ”Kristendommen stiller i virkeligheden kun ét spørgsmål til den, der overvejer, om han eller hun tror: Var Jesus Guds søn? Deri ligger naturligvis også spørgsmålet: Findes Gud overhovedet?”

Bogens afsnit handler om begreber som tilgivelse, vred, skyld og ansvar, Guds kærlighed og næstekærlighed og slutter med ”Hvorfor kristendommen?” Hun henviser til Jesus, der tog sig tid til at bede og være alene og mener, at mange kristne glemmer at tage tid til sig selv og Gud og bruger al deres energi på andre. Hun har selv søgt mange steder, før hun fandt mening i kristendommen og det at søge Gud hver dag. Det siger bogen titel jo så fint – ”Tro i hverdagen”.

Bogen er en fin beskrivelse af, hvad tro og kristendom kan betyde for et menneske.

Udgivet af Eksistensen

Tro er ikke viden

Tro er ikke viden

Da Niels Brunse var ung, meldte han sig ud af Folkekirken. I 1997 meldte han sig ind igen, da han følte, det var mere ærligt at sige ”Jeg tror” end det modsatte. Siden har han skrevet artikler og holdt foredrag, hvor troen er blevet inddraget, også selv om foredraget mest handlede om hans oversættelser af bl.a. Shakespeare.

Nu har Niels Brunse så skrevet den lille bog Tro er ikke viden, hvor han gennem bogens 10 kapitler fortæller, hvordan og hvorfor troen betyder noget for ham. Emnerne er bl.a. tro, religion, bøn, synd, kunst og Gud. Det er en fin og letlæst bog om troens vished og erfaring.

Bogen er en del af serien ”Kristendommen ifølge…” og er udgivet af Eksistensen

Kærligheden holder aldrig op

Kærligheden holder aldrig op

Kærlighed fylder meget i Bibelens mange fortællinger. ”Gud er kærlighed” og ”Du skal elske Herren, din Gud… og din næste som dig selv” er et par af de udsagn, som mange har hørt. Men Bibelens mange fortællinger om mennesker og deres forhold til Gud og Guds forhold til dem handler også om kærlighed. De er stadig relevante for nutidens mennesker. 

Else Kragelund Holt har udvalgt nogle fortællinger om mange slags kærlighed: forældrekærlighed, venskab, erotisk kærlighed og næstekærlighed fra Det Gamle Testamente. Hun er tidl. lektor i Det Gamle Testamente. Men hun inddrager også Jesus og Paulus med næstekærlighedsbuddet og med kærlighedens højsang i 1. Kor. 13., ligesom hun citerer fra evangelier og breve, hvor kærligheden er fremhævet.

Udgivet af Bibelselskabets Forlag

Rejsefører til ensomheden

Rejsefører til ensomheden

Rejsefører til ensomheden er en roman af Lene Bagger, der er underviser og oversætter.

Bogen handler om Stine, der mister sin mand og sine forældre i løbet af kort tid. Det får hende til at tænke over sit liv og meningen med det hele. Parret har ingen børn. De bor i et hus på landet med heste og en kat og naturen tæt på. Stine er kunstner og bruger naturen og årstidernes skiften i sin kunst. Men efter manden død føler hun sig ensom og sær og anderledes i forhold til de vennepar, de før kom sammen med. 

Stine prøver at date, men føler sig ikke mindre ensom, selv om hun finder en mand, hun mødes med. Han fjerner dog ikke sin profil fra dating-siden og sammenligner hende med sin ex. Hun er hele tiden i tvivl om det nye forhold, selv om hun er betaget af ham.

Romanen er en moderne dannelsesrejse med kommentarer fra en alvidende fortællerstemme. Udgivet af Eksistensen

Fra et cafébord i Paris

Fra et cafébord i Paris

Titlen på denne bog Fra et cafébord i Paris får mig staks til at drømme om sommerferie og dejlige dage i Paris med en veninde, hvor vi får travet adskillige kilometer, får drukket kaffe og vin, får set nye og kendte steder i byen og har gode snakke om livet, troen og meget andet. 

Owe Wikstrøm, der er professor i religionspsykologi, præst, psykoterapeut og forfatter tager afsæt i sin kærlighed til Paris. Han har skrevet en bog om venskab, tristesse og samtalens nuancer, som er undertitlen på bogen. Der bliver skrevet og sunget meget om den erotiske kærlighed. Han fokuserer på venskabet, som også er baseret på kærlighed. ”Hvad ville livet være uden venner?” har han kaldt del 1 i bogen. Samtalen er livsvigtig og kan føre dybt ned i eksistensen og de store livsspørgsmål, som vi vel alle tænker over, når vi giver os tid og ro til at fordybe os og lytte til hinanden. Gode venner er måske de bedste at dele sine tanker om stort og småt med?
Bogen er oversat fra svensk af Birgit Ank og udgivet af Eksistensen

Kort om Gud – En leg med Gudsbilleder

Kort om Gud – En leg med Gudsbilleder er udkommet i en ny udgave med to sæt kort, der skal købes hver for sig. Det er Leise Christensen, der har udarbejdet kortene. Hvert kort har et billede og et skriftsted med et af de mange Gudsbilleder, der er i Bibelen.

Kortene er fine som oplæg til en samtale om, hvem og hvordan Gud er. De kan bruges i alle sammenhænge, både til børn og voksne. Der medfølger en undervisningsvejledning med baggrundsviden og ideer til at bruge kortene i undervisning af konfirmander, men kortene er også egnede til en samtale om Gud i studiekredse o.l.

Udgivet af Eksistensen

Til årets tider

Lisbeth Smedegaard Andersen har skrevet 12 sange og salmer til årets 12 måneder med melodier af Birgitte Agerskov Buur. Til hvert afsnit har Lisbeth Smedegaard Andersen skrevet et essay, 6 i alt med tanker om netop den tid af året, både i naturen og i kirkeåret. Det er fine poetiske tekster i et nutidigt sprog tilsat smukke sangbare melodier.

Til årets tider er udgivet af Eksistensen

Skal jeg nu også tro på det, præst

Skal jeg nu også tro på det, præst er en slags samtalebog mellem præsten Gudmund Rask Pedersen og journalisten Peter Kjelstrup.

Journalisten spørger, om Folkekirken er forældet, bare smukke bygninger med smukke ritualer, holder indholdet fortsat? Han stiller på den måde kritiske spørgsmål til præsten.

Præsten fortæller lidt om kulturkristne, der stadig bruger kirken og dens ritualer til store begivenheder i livet, og som derfor holder fast i tilhørsforholdet til kirken. Han møder ofte kritiske spørgsmål til tro, kirke og kristendom.

De debatterer emner som myter, skabelse, ånd og menneske, djævelen, liv efter døden, vantro og genopstandelse og meget andet og giver os måske nogle svar på de spørgsmål, vi også selv møder, når vi er i kontakt med sognebørnene.

Udgivet af Eksistensen